Δυο νεαροί Έλληνες ερευνητές κέρδισαν φέτος το πρώτο βραβείο σε μια από τις οκτώ κατηγορίες του Imagine Cup, του μεγαλύτερου φοιτητικού διαγωνισμού καινοτομίας στον κόσμο, που διοργανώνει κάθε χρόνο η Microsoft, με μια εφαρμογή για υπολογιστή ή κινητό η οποία μπορεί να «παράγει» εξατομικευμένες ξεναγήσεις για τον χρήστη της, αντλώντας πληροφοριακό υλικό από το Διαδίκτυο, ανάλογα με τις απαιτήσεις του.
«Αλανιάρηδες», σύμφωνα με το Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας του Μπαμπινιώτη, είναι «αυτοί που συχνάζουν στην αλάνα - αλήτες, αλητόπαιδα». Ουδέν αναληθέστερο στην περίπτωση του Βάγγου Πτερνέα και του Γιώργου Καρακατσιώτη.
Γιατί, οι φετινοί νικητές του πρώτου βραβείου στον παγκόσμιο φοιτητικό διαγωνισμό Imagine Cup της Microsoft μπορεί μεν να διάλεξαν αυτό το όνομα για την ομάδα τους, όμως το έκαναν θέλοντας να αποδώσουν με ένα παιχνίδι λέξεων τον προσήκοντα φόρο τιμής στον Άλαν Τούρινγκ (1912-1954), τον Βρετανό μαθηματικό που θεωρείται ο «πατέρας» της Επιστήμης Υπολογιστών.
Μάλιστα, πήγαν το λογοπαίγνιο ένα βήμα παραπέρα, βαφτίζοντας τη νικήτρια εφαρμογή τους Touring Machine («μηχανή για τουρίστες», όπως πράγματι είναι, αν και όχι αποκλειστικά, καθώς μπορεί να φιλοξενηθεί εκτός από «έξυπνο» κινητό, σε υπολογιστή, αλλά και σε συστήματα επαυξημένης πραγματικότητας, κυρίως για εκπαιδευτικούς σκοπούς...), παρότι η σωστή ορθογραφία του ονόματος του μακαρίτη ήταν Turing...
Όπως και να 'χει, οι δυο φοιτητές του Οικονομικού Πανεπιστημίου της Αθήνας (ο Βάγγος τελείωσε φέτος και συνεχίζει για μεταπτυχιακό, ενώ ο Γιώργος που τελείωσε πρόπερσι βρίσκεται στο μέσο της προσπάθειας για το διδακτορικό του, υπηρετώντας παράλληλα τη στρατωτική του θητεία) χρειάστηκε να αφιερώσουν ατέλειωτες ώρες στη δημιουργία και την ανάπτυξη της εφαρμογής τους.
Ο κόπος τους - ευτυχώς - έπιασε τόπο και τα ως τώρα αποτελέσματα δικαίωσαν με το παραπάνω τις προσπάθειες: πρώτη θέση το 2010 στον εθνικό διαγωνισμό του Imagine Cup για την Ελλάδα (στον τομέα σχεδίασης λογισμικού, αλλά ως ομάδα Megadodo), πρώτη θέση τον Ιούνιο στον εθνικό διαγωνισμό Νεανικής Καινοτομίας & Δημιουργικότητας «Best Practice Forum» και, βέβαια, πρώτη θέση στις 13 Ιουλίου στη Νέα Υόρκη, στον μεγάλο παγκόσμιο τελικό της ειδικής κατηγορίας Διαλειτουργικότητα (Interoperability Challenge) του Imagine Cup (περισσότερα για τις οκτώ κατηγορίες και τις ως τώρα ελληνικές επιτυχίες, στο σχετικό πλαίσιο, στο τέλος του κειμένου).
Μια μοναδική μηχανή...
Τι κάνει η «Μηχανή Τουριστικής Ξενάγησης» - για να αποδώσουμε κάπως ελεύθερα είναι αλήθεια, τον τίτλο της στα ελληνικά; Οι ίδιοι δηλώνουν ότι... «παράγει αυτόματα εξατομικευμένες ξεναγήσεις για εκθεσιακούς χώρους, αντλώντας πληροφοριακό υλικό από το Διαδίκτυο και προσαρμόζοντάς το βάσει των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του εκάστοτε χρήστη.Το σύστημα αποφεύγει την επανάληψη πληροφοριών, κάνοντας χρήση συγκρίσεων μεταξύ των εκθεμάτων που παρουσιάζονται και των εκθεμάτων που έχουν ήδη περιγραφεί, εξασφαλίζοντας μ' αυτό τον τρόπο την αίσθηση μιας 'ζωντανήςΆ ξενάγησης».
Ίσως η σημαντικότερη παράμετρος, πάνω στην οποία βασίστηκε σε μεγάλο βαθμό και η νίκη τους, κρύβεται στις λέξεις «παράγει αυτόματα». Η εφαρμογή, μ' άλλα λόγια, δεν έχει κάποια συγκεκριμένα κείμενα καταχωρημένα σε μια μνήμη, τα οποία αναπαράγονται μηχανικά όταν χρειαστεί, αλλά αξιοποιεί ένα πλήθος από δεδομένα και πληροφορίες, από τις οποίες ανασύρει κάθε φορά τα στοιχεία που χρειάζεται για να συνθέσει μια περιγραφή - όχι αναγκαστικά την ίδια, κάθε φορά - προσαρμοσμένη στο χρήστη (με κριτήρια την ηλικία, τη θέση του μέσα στο χώρο με αξιοποίηση του ενσωματωμένου στα smartphones GPS, τα ενδιαφέροντά του, αλλά και το ιστορικό της περιήγησης ως εκείνη τη στιγμή), επιτρέποντάς του, επίσης, να υποβάλει ερωτήσεις στο σύστημα και να λάβει την ανάλογη απάντηση...
Όλα αυτά μπορεί να τα κάνει αξιοποιώντας τη σημαντικότατη ερευνητική δουλειά που έχει γίνει τα τελευταία χρόνια στην Ομάδα Επεξεργασίας Φυσικής Γλώσσας του Οικονομικού Πανεπιστημίου της Αθήνας από τον καθηγητή (μέντορα των «Αλανιάρηδων»), Ίωνα Ανδρουτσόπουλο, και τους συνεργάτες του.
Η έρευνα είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία, με τη χρήση λογισμικού ανοικτού κώδικα, της μηχανής παραγωγής φυσικής γλώσσας NaturalOWL, που ήδη βρίσκει εφαρμογές σε διάφορα εγχειρήματα, «μιλώντας» στα ελληνικά, αλλά και σε άλλες γλώσσες.
Μάλιστα, ένα από αυτά, τον ρομποτικό ξεναγό Indigo είχαμε παρουσιάσει κι εμείς παλαιότερα από το TechnoΛογείν.
...και μια μεγάλη πρόκληση
Η «πρόκληση» για τους συμμετέχοντες στη νεόκοπη κατηγορία «Interoperability Challenge» είναι να συνδυάσουν, με το καλύτερο δυνατό τρόπο, το ανοικτό και δωρεάν λογισμικό με τις τεχνολογίες, τόσο της Microsoft, όσο και άλλων εταιριών, με στόχο να αναπτύξουν πρωτοποριακές εφαρμογές.Στη συγκεκριμένη κατηγορία, οι προτάσεις - που περιλαμβάνουν περιγραφή του project, σχετικό video και τον κώδικα - κατατίθενται online. Αν και εντελώς «φρέσκια» η κατηγορία, κατατέθηκαν περισσότερες από 100 προτάσεις και ξεχώρισαν τρεις ομάδες, μεταξύ των οποίων οι «Αλανιάρηδες», που προκρίθηκαν στην τελική φάση, στους Παγκόσμιους Τελικούς της Νέας Υόρκης, για να παρουσιάσουν τις εφαρμογές τους και να αναδειχθεί ο νικητής.
«Πώς ήταν τα πράγματα στη Νέα Υόρκη, φοβηθήκατε;» τους ρώτησα. Και φοβόμασταν και δεν το πιστεύαμε ότι θα κερδίσουμε, γιατί οι άλλες δυο συμμετοχές από την Πολωνία (που κατέλαβε, τελικά, την 3η θέση) και τη Βραζιλία (που κατέλαβε τη 2η) ήταν πολύ σημαντικές, μου λένε.
«Στο νήμα κρίθηκε η νίκη!», επιμένει ο Βάγγος, που δεν παραλείπει να επισημάνει τόσο την εξαιρετική διοργάνωση από την πλευρά της Microsoft, όσο και τη συνεχή παρουσία δίπλα τους και τη συμπαράσταση του Δημήτρη Γκανάτσιου από τη Microsoft Ελλάδας.
Αφορμές και προβλήματα
Είπαμε πολλά στις δυο συναντήσεις (ξεχωριστές, καθώς την ημέρα που είχαμε ορίσει για γύρισμα, ο Γιώργος δεν πήρε «έξοδο» από τη μονάδα του, και χρειάστηκε να επανέλθουμε) με τα μέλη των «Αλανιάρηδων»...Από το τι τους ώθησε να επιλέξουν το συγκεκριμένο θέμα (η επιθυμία τους να δημιουργήσουν μια πιο «ζωντανή» εμπειρία για κάθε επισκέπτη των μουσείων, στα οποία ήταν τακτικοί «πελάτες» και οι ίδιοι στα μικράτα τους, όντας παιδιά φιλολόγων) ως τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν με το Touring Machine (σοβαρότερο είναι η τροφοδοσία της εφαρμογής με «υλικό» για τους αρχαιολογικούς χώρους, το οποίο πρέπει να προέλθει από τους καθ' ύλην αρμόδιους αρχαιολόγους κι αυτό δεν είναι ό,τι πιο εύκολο...) κι από το πόσο ενδιαφέρον έχει προκαλέσει η εφαρμογή τους (τους πλησίασαν ήδη αρκετοί, τόσο από την πανεπιστημιακή κοινότητα, όσο και από εταιρίες) ως το τι πρόκειται να κάνουν οι ίδιοι, μόλις ολοκληρώσουν τις σπουδές τους (κι οι δυο σκοπεύουν να ασχοληθούν επαγγελματικά με τον προγραμματισμό - ο Βάγγος επιμένει ότι θα φύγει στο εξωτερικό, ο Γιώργος λέει να μείνει).
Όμως, αυτό στο οποίο υπήρξε απόλυτη ομοφωνία από τους δυο, ήταν ότι σε τέτοιους δύσκολους καιρούς, τούτο το σπουδαίο βραβείο αποτελεί σημαντική επιβεβαίωση των ικανοτήτων των Ελλήνων φοιτητών, αποδεικνύοντας ότι δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τους ξένους συναδέλφους τους, σ' ό,τι αφορά στο ερευνητικό τους έργο.
Προσυπογράφουμε, αλλά αναρωτιόμαστε: Αμφέβαλε, άραγε, ποτέ κανείς γι' αυτό;
Η ελληνική παρουσία στο Imagine Cup
Το Imagine Cup της Microsoft διοργανώνεται από το 2003 και αποτελεί τον κορυφαίο παγκόσμιο διαγωνισμό καινοτόμου τεχνολογίας για φοιτητές. Οι πρωτοποριακές εφαρμογές και λύσεις, που κατατέθηκαν από τους νέους επιστήμονες, στο πλαίσιο του φετινού 9ου Παγκόσμιου Διαγωνισμού, αντλούσαν - για τρίτη συνεχή χρονιά - έμπνευση από τους Αναπτυξιακούς Στόχους της Χιλιετίας (Millennium Development Goals), όπως έχουν καθοριστεί από τον ΟΗΕ.
Περισσότεροι από 350.000 φοιτητές παγκοσμίως κατέθεσαν τις εφαρμογές τους οι οποίες αξιολογήθηκαν, στο πλαίσιο πολύμηνης διαδικασίας, σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο. Τελικά, το εισιτήριο για τους Παγκόσμιους Τελικούς στη Νέα Υόρκη κέρδισαν περίπου 400 φοιτητές από 70 χώρες, που διαγωνίστηκαν σε πέντε κατηγορίες: Software Design (Σχεδιασμός Λογισμικού), Embedded Development, Game Design, Digital Media και Windows Phone 7.
Στο φετινό Imagine Cup προστέθηκαν για πρώτη φορά άλλες τέσσερις κατηγορίες - «προκλήσεις»: Interoperability Challenge, IT Challenge, Orchard Challenge και Windows 7 Touch Challenge, από τις οποίες η πρώτη αποδείχθηκε «χρυσή» για την ελληνική συμμετοχή.
Η βράβευση των «Αλανιάρηδων» δεν ήταν η πρώτη επιτυχία, όμως... Η σημαντική διάκρισή τους έρχεται να προστεθεί στις προηγούμενες ιδιαίτερα επιτυχημένες ελληνικές συμμετοχές στο Imagine Cup, όπου η χώρα μας, λαμβάνοντας μέρος ανελλιπώς από το 2004 ως σήμερα, κατέκτησε την 2η και 3η θέση παγκοσμίως στην κατηγορία «Σχεδιασμός Λογισμικού» με δυο ομάδες του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, οι οποίες υπέγραψαν τα projects "Sign2Talk" το 2005 και "SmartEyes" το 2004.
Στο φετινό διαγωνισμό, συμμετείχε μια άλλη ομάδα φοιτητών του ΑΠΘ με το ολοκληρωμένο πρόγραμμα διαχείρισης ψυχικού και σωματικού πόνου «Ηπιόνη», το οποίο απέσπασε εγκωμιαστικά σχόλια ακόμα κι από τον ίδιο τον διευθύνοντα σύμβουλο της Microsoft, Στιβ Μπάλμερ, που επισκέφθηκε το περίπτερό της, και έλαβε διάκριση στην κατηγορία «Software Design».
Όμως, τελικά, την πρώτη θέση στην κατηγορία αυτή κατέκτησε η ομάδα της Ιρλανδίας, η οποία παρουσίασε μία συσκευή που συνδέεται με το αυτοκίνητο και καταγράφει την επικίνδυνη οδική συμπεριφορά, καθώς και την κατάσταση των συνθηκών στο δρόμο, προκειμένου να παρέχει άμεση σχετική ενημέρωση στον οδηγό.
Αυτά τα δύο παιδιά είναι... ΑΙΓΑΛΙΩΤΕΣ
παιδιά συναδέλφων εκπαιδευτικών
(τον Γιώργο τον είχα μαθητή... όταν ήταν στην δευτέρα γυμνασίου
και... είναι απόφοιτος του Λυκείου μας!!!!)
και...
θα έρθουν να μιλήσουν με την ομάδα project Α14
στο σχολείο μας!!!
Καλό ε;
Η ομάδα, λοιπόν, καλά θα κάνει να ετοιμάζει ερωτήσεις για τη συνέντευξη...
Περισσότεροι από 350.000 φοιτητές παγκοσμίως κατέθεσαν τις εφαρμογές τους οι οποίες αξιολογήθηκαν, στο πλαίσιο πολύμηνης διαδικασίας, σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο. Τελικά, το εισιτήριο για τους Παγκόσμιους Τελικούς στη Νέα Υόρκη κέρδισαν περίπου 400 φοιτητές από 70 χώρες, που διαγωνίστηκαν σε πέντε κατηγορίες: Software Design (Σχεδιασμός Λογισμικού), Embedded Development, Game Design, Digital Media και Windows Phone 7.
Στο φετινό Imagine Cup προστέθηκαν για πρώτη φορά άλλες τέσσερις κατηγορίες - «προκλήσεις»: Interoperability Challenge, IT Challenge, Orchard Challenge και Windows 7 Touch Challenge, από τις οποίες η πρώτη αποδείχθηκε «χρυσή» για την ελληνική συμμετοχή.
Η βράβευση των «Αλανιάρηδων» δεν ήταν η πρώτη επιτυχία, όμως... Η σημαντική διάκρισή τους έρχεται να προστεθεί στις προηγούμενες ιδιαίτερα επιτυχημένες ελληνικές συμμετοχές στο Imagine Cup, όπου η χώρα μας, λαμβάνοντας μέρος ανελλιπώς από το 2004 ως σήμερα, κατέκτησε την 2η και 3η θέση παγκοσμίως στην κατηγορία «Σχεδιασμός Λογισμικού» με δυο ομάδες του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, οι οποίες υπέγραψαν τα projects "Sign2Talk" το 2005 και "SmartEyes" το 2004.
Στο φετινό διαγωνισμό, συμμετείχε μια άλλη ομάδα φοιτητών του ΑΠΘ με το ολοκληρωμένο πρόγραμμα διαχείρισης ψυχικού και σωματικού πόνου «Ηπιόνη», το οποίο απέσπασε εγκωμιαστικά σχόλια ακόμα κι από τον ίδιο τον διευθύνοντα σύμβουλο της Microsoft, Στιβ Μπάλμερ, που επισκέφθηκε το περίπτερό της, και έλαβε διάκριση στην κατηγορία «Software Design».
Όμως, τελικά, την πρώτη θέση στην κατηγορία αυτή κατέκτησε η ομάδα της Ιρλανδίας, η οποία παρουσίασε μία συσκευή που συνδέεται με το αυτοκίνητο και καταγράφει την επικίνδυνη οδική συμπεριφορά, καθώς και την κατάσταση των συνθηκών στο δρόμο, προκειμένου να παρέχει άμεση σχετική ενημέρωση στον οδηγό.
Πηγή: http://technologein.pathfinder.gr/touring-machine
Να σας πω και κάτι;Αυτά τα δύο παιδιά είναι... ΑΙΓΑΛΙΩΤΕΣ
παιδιά συναδέλφων εκπαιδευτικών
(τον Γιώργο τον είχα μαθητή... όταν ήταν στην δευτέρα γυμνασίου
και... είναι απόφοιτος του Λυκείου μας!!!!)
και...
θα έρθουν να μιλήσουν με την ομάδα project Α14
στο σχολείο μας!!!
Καλό ε;
Η ομάδα, λοιπόν, καλά θα κάνει να ετοιμάζει ερωτήσεις για τη συνέντευξη...
No comments:
Post a Comment