Tuesday, January 3, 2012

Επιχείρηση PROJECT ή αλλιώς ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ!!!

Φέτος σε όλα τα Λύκεια της χώρας ξεκίνησε η διδασκαλία ενός νέου "μαθήματος", υπό τον τίτλο: "Project".

Για πρώτη χρονιά θα εμπλακεί μόνο η Α΄ τάξη. Του χρόνου θα έρθει η σειρά της Β΄ και το μεθεπόμενο έτος θα γενικευτεί η διδασκαλία και στις τρεις τάξεις. Τότε θα δούμε τη συνολική μορφή αυτού του "νέου Λυκείου", για το οποίο γίνεται τόσος λόγος τελευταία...

Είναι κάτι καινούργιο και όπως όλα τα καινούργια, έχει τις δυσκολίες του, 
αλλά και τη χαρά της ανακάλυψης!!
Οι "ερευνητικές εργασίες", λοιπόν, σε αυτή τη χρονιά θα δείξουν αν μπορούν να κερδίσουν το στοίχημα και αντίθετα με τις περισσότερες "Κασσάνδρειες" προβλέψεις από την ευρύτερη κοινωνία, αν θα καταφέρουν να επιδράσουν στη σκέψη μαθητών και καθηγητών και να λειτουργήσει λίγο πιο "ερευνητικά", πιο "συνεργατικά" το εκπαιδευτικό μας σύστημα.
Θα φανεί αν είναι εφικτά αυτά που οραματίζονται οι εμπνευστές τους...
Εμείς, ως εκπαιδευτική κοινότητα του 1ου Λυκείου Αιγάλεω, 
αγκαλιάσαμε αυτήν την πρωτοβουλία και την στηρίζουμε. 
Στο σχολείο μας σχηματίστηκαν πέντε "κύκλοι ενδιαφέροντος", δηλαδή ουσιαστικά πέντε τμήματα μαθητών. Δεν έχουν σχέση με τα γνωστά τμήματα Α1, Α2, κλπ. Σε κάθε μία ομάδα βρίσκονται μαθητές από όλα τα τμήματα της Α΄ Λυκείου και ενώ αυτά είναι τέσσερα (Α1, Α2, Α3, Α4) οι ομάδες "project" είναι πέντε, έτσι ώστε να έχει το κάθε γκρουπ λιγότερα από 20 άτομα.
Οι μαθητές χωρίζονται στους κύκλους ενδιαφέροντος, με δική τους επιλογή. 
Στη δική μας περίπτωση, όλα τα παιδιά μπήκαν στο θέμα που επέλεξαν πρώτο ή δεύτερο! Κανείς δεν αναγκάστηκε να μεταφερθεί σε ομάδα που δεν ήθελε. Αυτό ήταν μία ευτυχής συγκυρία.
Δύο καθηγητές διδάσκουν σε κάθε κύκλο ενδιαφέροντος, οι οποίοι πρότειναν και τα θέματα εργασίας, τα οποία είναι τα ακόλουθα:


1. Η συμβολή του αθλητισμού  
στην οικονομική, κοινωνική 
και ηθικοπνευματική ανάπτυξη του ατόμου

 Υπεύθυνοι καθηγητές: 
Γιώργος Πούλλος
Γεωργία Κοτσιανίδου
 
2. Ήλιος, πηγή ζωής, πηγή έμπνευσης

 Υπεύθυνοι καθηγητές: 
Αγλαΐα Κωνσταντέλλη
Γιάννης Μπουρίτης


3. Ζώντας στο γαλάζιο πλανήτη
Υπεύθυνοι καθηγητές: 
Μιχάλης Φιλιόγλου
Σταυρούλα Ζολινδάκη

4. Αιγάλεω-teens

 Υπεύθυνοι καθηγητές: 
Φλώρα Βγόντζα
Σωτήρης Μανουσάκης

5. φ  - ο αριθμός της αρμονίας


 Υπεύθυνοι καθηγητές: 
Τάνια Σατλάνη
Σωτήρης Μανουσάκης

Κάθε βδομάδα οι μαθητές της Α΄ τάξης εργάζονται ένα τρίωρο (τις τελευταίες ώρες κάθε Δευτέρας), χωρισμένοι στις ομάδες αυτές χρησιμοποιώντας εναλλάξ τις αίθουσες Τεχνολογίας, το Εργαστήριο Πληροφορικής, το χημείο, το αμφιθέατρο ή κάποιες αίθουσες τάξεων για να συνεργαστούν, να σκεφθούν και να δημιουργήσουν.
Στόχος είναι η ΕΡΕΥΝΑ.


Θέτουμε ένα ερευνητικό ερώτημα, 


το μελετάμε, ψάχνουμε σε διάφορες πηγές για να βρούμε πληροφορίες και στοιχεία που θα φωτίσουν το ερώτημα αυτό και καταγράφουμε τα συμπεράσματά μας σε μία ερευνητική έκθεση. 

Στα πλαίσια της οργάνωσης εργασίας, δημιουργούνται μικρές υποομάδες (των 3, 4 ή 5 παιδιών) που μελετούν ένα συγκεκριμένο υποθέμα της επιλογής τους.
Μερικά στοιχεία που μπορούν να βοηθήσουν αυτήν την έρευνα είναι τα ακόλουθα:
  • η χρήση βιβλιοθηκών και διαδικτύου,
  • τα ερωτηματολόγια, 
  • οι συνεντεύξεις, 
  • τα εποπτικά μέσα (video, ταινίες, ντοκυμανταίρ, μουσικά cd, ιστοσελίδες κλπ)
  • οι εκπαιδευτικές επισκέψεις σε μέρη που σχετίζονται με το θέμα κάθε ομάδας,
  • η παρακολούθηση ομιλιών από ειδικούς, επιστήμονες ή άλλους που σχετίζονται με το θέμα
  • και διάφορες άλλες δραστηριότητες που θα εμπνευστούν μαθητές και καθηγητές...

Η επιχείρηση PROJECT ξεκίνησε φέτος και προχωράει.

Φυσικά, υπήρξαν δυσκολίες γενικές, όπως καταλήψεις, χάσιμο ωρών, το "κάρβουνο" του διαδικτύου (καλά, αυτό το sch. gr... έλεος... τι συμβαίνει και είναι τόσο αργοκίνητο; Φταίει κι η περιοχή μας ίσως...), η ανυπαρξία υπολογιστών και βιβλιοθηκών εντός σχολείων, κλπ
και ειδικές, όπως λανθασμένη εκτίμηση των εμπλεκομένων για το τι είναι project, καχυποψία (από γονείς, μαθητές, καθηγητές), αδιαφορία, υποτίμηση της έννοιας "έρευνα", copy & paste, αδυναμία συνεργασίας των υποομάδων εντός και εκτός διδακτικών ωρών κ.α.
Η γενική εικόνα που υπάρχει πάντως είναι ότι προχωράει το θέμα και σταδιακά όλοι βελτιωνόμαστε. Μαθητές και καθηγητές.
Με το κλείσιμο του πρώτου τετραμήνου (δηλαδή στις 20 Ιανουαρίου) θα γίνουν παρουσιάσεις των πεπραγμένων κάθε ομάδας.
Τότε θα επανέλθουμε και θα σχολιάσουμε πιο αναλυτικά πώς κύλησε αυτή η πρώτη "πρόβα" ερευνητικών εργασιών.
Ως τότε... εργαζόμαστε!!!!! Κεφάλια μέσα!
Πρέπει να ολοκληρωθούν αυτές οι "εκθέσεις", τα πορίσματα, να μελετηθούν ερωτηματολόγια, να εικονογραφηθούν τα κείμενα, να καταγραφούν συνεντεύξεις, να ετοιμαστεί η ημερίδα των παρουσιάσεων... 
Καλή μας δύναμη!

No comments:

Post a Comment